Pagina's

maandag 23 maart 2015

Make & Take 2

Afgelopen vrijdag weer bij Jacobi in Drachten aangeschoven.
Deze keer hebben we o.l.v. Sjoukje met alcohol inkt gewerkt.
 
Nu heb ik dat spul al jaren in huis maar behalve wat uitgeprobeerd op o.a. metaal en een tegeltje ben ik niet gekomen. Dus nu kreeg ik de kans om er ook eens wat anders mee te gaan doen.
 
Het Thema was Bloemen. Er lagen prachtige voorbeeldkaarten op tafel.
Oei, oei, dacht ik. Dat gaat me vast niet lukken....
 
We hebben gewerkt met:  
Een mooi dik Glanskarton. Het is de opvolger van Chromolux.
 
Je kon aan Sjoukje zien dat ze er zelf ook veel aardigheid aan had want met veel enthousiasme heeft ze het ons uitgelegd.
 
Het principe is heel simpel. Met een stukje vilt en een lichte kleur maak je eerst je ondergrond door het snel over je kaartje te vegen. Alcohol inkt droogt supersnel dus dat was eventjes aanpoten. Je druppelt 1 of 2 kleine druppeltjes inkt op je papier. Zo ongeveer in het midden waar je het hart van je bloem wilt.
Dan pak je als de wiedeweerga een rietje en blazen maar.
 
Dat was wel eventjes oefenen hoor. Bij Sjoukje leek het zo makkelijk....
De inkt schiet alle kanten op en geeft een mooi effect.
Dan met een ander kleurtje kan je de bloemblaadjes maken (stuk voor stuk).
Het beste is om dan in 1 richting te blazen.
 
We kregen alle vrijheid om zoveel kaartjes te maken als we wilden.
Ik zal eerlijk zijn bij mij ging het niet geweldig dus ik heb maar wat aangekliederd.
Het geeft wel hele leuke effecten. Je wordt vanzelf enthousiast en je durft wat meer.
 
1 Kaartje vond ik eigenlijk wel aardig maar niet af maar daar wist Sjoukje wel wat op!
Met parelmoer inkt en een compressor heeft ze er een prachtige bloem van gemaakt.
Nu was het wel af.
Hier is het resultaat van mijn (euh, onze) bloem.
Een beetje van mij en een beetje van Sjoukje.
 
Thuis heb ik het geheel gemat en op de kaart geplakt. Een vlopje erbij maakt het af.
Nu thuis maar verder oefenen.
 
Wordt vervolgd.
 
That's All Folks.
Toodles, Janneke
 
 
 
 
 
 


1 opmerking:

Fenny zei

dit lijkt me een hele leuke techniek en ja zeker ga ik dat ook eens uitproberen. Alcoholinkt genoeg, chromolux heb ik nog een stapel van en jaja zelfs rietjes zijn aanwezig. Jij hebt wel echt een mooie, super mooie kaart gemaakt meissie..