Pagina's

donderdag 21 april 2016

Schilder-reis

Voor een Uitdaging.
Nu weet ik weer waarom ik nooit aan dit soort dingen mee doe hihi.
 
Opdracht: 30 dagen werken aan een canvas. Geen thema en alles mocht.
Tijdsbestek was 2 maanden.
Niet zo'n probleem zou je zeggen. Nou, dat viel toch echt niet mee moet ik je zeggen.
 
Heb een groot canvas van 80 bij 80 cm. gepakt en op mijn schildersezel gezet.
1 Ding had ik in mijn hoofd. Geen Vintage en geen donkere kleuren.
Helder en fris was de bedoeling. Hoe daarna verder?
Heb een paar dagen tegen dat grote witte ding aan gekeken.
Hmmm.... wat is wijsheid? Heb ik dat??????
 
Een aantal keren door mijn hobby spullen gekeken. Wat zal ik, wat zal ik.
Een beetje verstopt zag ik een rol extra dik aluminiumfolie liggen.
Het begin is er. Poe, poe. Dat was zwaar nadenken haha.
 
De alu folie heb ik wat gekreukt en opgeplakt met brede dubbelzijdige tape.
Ja leuk maar ik denk niet dat verf en/of brusho er op wil blijven zitten.
De oplossing? Een soort van, ietwat glad, vloeipapier. Ook dit heb ik eerst gekreukeld en daarna met verdunde Elmers Glue over de alu folie heen geplakt. Het papier was natuurlijk niet groot genoeg om in 1 X over het grote doek te plakken. Dan maar scheuren en in gedeeltes opgeplakt. Beetje jammer maar het is niet anders.
 
De ondergrond is er. Nu de rest nog. Heldere kleuren ja, ja.
Brushos gepakt en aan de slag gegaan in een hoek.

 
 
Ik heb hier en daar wat maskeervloeistof aangebracht in de hoop dat er wat van de glimmende van de alu folie te zien blijft.
 
 
 
Mijn eerste gedachten waren Herfst, boom en rondzwevende blaadjes.
Een mens kan maar wat bedenken. Maar het was het niet.
 
 
Het waren mooie felle kleuren. Na een nachtje aan de lucht drogen waren ze een stuk fletser. Dat was niet mijn bedoeling. Van de krinkels wilde ik de stam/ takken maken. Na 1 takje met een petietepeuterig kwastje had ik er al genoeg van.
Heb het een paar dagen aangekeken.
 
Dit was de volgende stap. Radicaal anders. Ik ben er toch één van uitersten geloof ik.
 
Tsjakkaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.
 
 
Verf in diverse kleuren met een spatel aangebracht en daarna met een zwart inktkussen eroverheen gewreven.
Hmmmm, het gaat weer de donkere kant op. Dat was nu net niet mijn bedoeling!
Van de alu folie zie je ondertussen niets meer. Jammer. Nou ja het is niet anders.
 
 
 Een ander canvas erop misschien? Gemaakt met het lijmpistool en Inka Gold. Neuh!
Vervolg. Een laag verdunde Gesso eroverheen. En nu dan?????
 
 
Vergeten om van de volgende stap foto's te maken maar bovenin zie je hoe ik er verdunde verf opgespoten heb en het canvas heen en weer bewogen. Mooi vond ik het wel maar 1 hoek niet en dat kreeg ik ook niet beter. Shoot!!!!
 
Toen met rode Panpastels aan de slag gegaan. Uiteindelijk werd dat.......
 Juist, bruin en donker. Waar waren mijn vrolijke frisse kleuren gebleven?
Voor een Steampunk project was het een mooie basis geweest maar ik moest natuurlijk Frips en fruitig.
 


 
Een oud T-Shirt gepakt en de Panpastel weer weggeveegd.
Met een masker en structuurpasta in de weer gegaan.
 

 
Blauwe Brusho en veel water op de structuur gespoten. De rest eromheen weggeveegd.

 
En nog wat. Jakkes. Dit is het helemaal niet. Ik sta op het punt om een ander doek te gaan kopen en gewoon opnieuw te beginnen. Maar ik ken mezelf..... Dat wordt hetzelfde geknoei. Waar ben ik aan begonnen. Hele diepe Zucht.
 
De volgende stap geen foto's gemaakt. Een fles structuurverf van de AC-tion gepakt en een flinke dikke laag eroverheen gesmeerd. ZO! Op de natte verf heel veel water gespoten. Brushos erop en laten lopen. 3 X de hele buurt rond hihi Grapjuuuuuh.
 
 
Guttegut. Het wordt ineens een stuk vrolijker op zolder. Hier en daar toch nog wat structuur en krinkels te zien. Dat vindt ik wel mooi. Heeft al dat geknoei toch nog wat goeds opgeleverd.
 

 
Wat Gilding Flakes aangebracht. Die rot lijm ben ik eigenlijk wel klaar mee.
Probeerde het van mijn pincet te halen. Dit was het gevolg.  
 
 
Dit doek kost me Bloed, Zweet en Traaaaaaanen hahahahaaaaaaaaaaaaaaa.
Ik heb ook nog wat steentjes uit de tuin gezocht. Met Gilding Flakes bewerkt en met Diamond Glaze opgeplakt. Het zit muurvast. Jammer want ik ben er niet kapot van.
 
Zoals jullie zien op de vorige foto had ik ondertussen een paar bloemen gevilt.
Een soort van klaprozen. Ik wilde toch graag wat meer diepte in het geheel.
 


 
Steeltjes en (fantasie) blaadjes erop geschilderd. Niet mijn sterkste punt, dat zien jullie wel.
Nog wat extra steentjes uit de tuin en een soort glas steentjes (wc verfrisser ;-) ) er met het lijmpistool opgeplakt. De gewone steentjes gaan nog maar die blauwe lijkt op niks. Gelukkig zijn die er op een gegeven moment vanzelf vanaf gevallen. Pfoe. Helaas daar, nog, geen foto van.
 



 
De blauwe steentjes moeten jullie er maar bij weg denken.
 
Ik hou er mee op. Het is mij wel goed zo. Ik denk dat ik er in totaal minder dan 30 dagen aan gewerkt heb.
 
Wanneer ik nu weer verder ga knoeien gaat ie HUPS, de hoek in en komt ie er de eerste jaren niet meer uit. Ik ben er klaar mee.
 
Wat een verhaal is het geworden.
Nu snappen jullie misschien de titel: Schilder-reis.
Ik heb er veel van geleerd en er ook wel veel lol aan beleefd.
Voorlopig hou ik het even op het maken van kaarten en gewoon knoeien met diverse technieken op klein formaat.
 
Ik denk niet dat ik weer met een uitdaging mee doe.
Op de één of andere manier blokkeer ik dan en wil het totaal niet vlotten.
Nu gebeurt mij dat wel vaker maar dan hoef ik het resultaat niet te laten zien.
 
That's All Folks.
Toodles, Janneke

1 opmerking:

Fenny zei

Wow Janneke wat is dit een enorme lange reis geworden zeg, met verwondering gelezen en zeker ook gekeken. Ach en toen kwam ik jouw bloedend vingertje tegen dus ja werd het zeker: bloed, zweet en traantjes. Maar.......toch is het mooi geworden, nee niet mooi maar geweldig mooi.
Wees er trots op meissie want ik vind dit een waar kunstwerk.
Meedoen aan een uitdaging? Nee niet doen, je blokkeert misschien omdat je moet en echte artiesten die "moeten" niets, nah naar toilet misschien maar daar blijft het bij. En jajajaja: JIJ bent een waar artiest....!!!

knuffel voor je vingertje en dank voor je verhaal.